Z powodu specyfiki mojej branży dość często bywam na konferencjach. Jest to zazwyczaj ciekawe i inspirujące doświadczenie. Z przyjemnością też przyznaję, że większość ludzi, których spotykam na różnego rodzaju sympozjach, zna dobrze zasady savoir-vivre. Jednak nie może być idealnie, więc pozwolę sobie wypunktować najczęściej spotykane konferencyjne gafy.

Jedzenie. Wiadomo, pyszne, dobra kawa, fajne kolorowe kanapki, czasem coś ciepłego. Żal nie jeść. Ale niekoniecznie trzeba się na to rzucać. Widywałam profesorów z habilitacją, którzy na naukowych konferencjach gorączkowo nakładali sobie na jeden talerz szynkę, ciastka i pierogi. Co było zrozumiałe w PRL, kiedy o rarytasy było trudno, ale dziś jest nie do ogarnięcia.

Rozmowy w trakcie prelekcji. Każdy czasem w szkole przeszkadzał nauczycielowi. Konferencja nie jest jednak szkołą, jesteśmy tam dobrowolnie, a jeśli chcemy porozmawiać, zawsze można dyskretnie opuścić pomieszczenie. Prowadzone nawet szeptem rozmowy to spory nietakt wobec prelegenta, który przecież specjalnie dla nas wystąpienie przygotował. Więc naprawdę – wyjdźcie. Nie musicie słuchać.

Prelegenci i atakowanie ich w kuluarach. Nie zrozumcie mnie źle: to normalne, że prelegenci w kuluarach są do dyspozycji uczestników i zwykle chętnie odpowiadają na pytania. Ale co innego, jeśli spytamy o coś związanego z tematem wystąpienia, a co innego, jeśli zażądamy, aby prelegent właśnie teraz w tłumie przyjrzał się naszej sprawie, naszej firmie i drobiazgowo przeanalizował nasz problem. Warto jednak porozmawiać, może wymienić wizytówkami, nawiązać kontakt.

Strój. Tu nie ma ścisłych reguł, bo są konferencje, gdzie spokojnie można być w dżinsach i T-shircie, a są takie, gdzie trzeba ubrać się elegancko. To zależy od branży i od trybu: jeśli konferencja jest połączona z uroczystą kolacją, wówczas na pewno dżinsy odpadają.

Przy okazji dodam, że już wkrótce mam przyjemność drugi raz być prelegentką i partnerem Liderferencji – bardzo ciekawego wydarzenia, które odbędzie się na Uniwersytecie Gdańskim 4. kwietnia. Moje wystąpienie będzie dotyczyło zastosowań Instagrama i Snapchata w biznesie.

Strona konferencji

Wydarzenie na Facebooku